veterancykel.se 

 

 

Stormer 1898 Model 15 Herr 

Märke/tillverkare: Stormer/ Acme Manufacturing Co, Reading, Pennsylvania USA.

År: ca 1898.

Ramnummer: 75062.

Hjul: 28", 622 mm.

Baknav: Saknar original bakhjul, ska vara utrustad med fast nav.

Skick: Renoveringsobjekt. Bakhjulet fattas. Framhjulets fälg är sönder. Originallackeringen är övermålad med svart färg.

Tillbehör/utrustning: 

Fakta om cykeln:

Cykeln är köpt tillsammans med andra ramar och delar av en äldre samlare. Jag har inga uppgifter om den i övrigt. 

Vid inköpet fanns inget rammärke, så jag visste inte vilket märke det var. Jag hade sett en Stormer många år tidigare på en veteranmarknad och minns att vissa detaljer var väldigt lik min cykel, bla vevpartiet, ramens lödande infästning mot sadelröret och bakre skärmstagets utformning. 

Jag letade aktivt på Internet efter cyklar som såg likadana ut och en dag hittade jag bilder på en Stormer med samma utförande på ovan nämnda detaljer som på min cykel och den jag sett på veteranmarknaden.

Då jag senare kom över ett Stormer rammärke och det visade sig passa perfekt i hålbilden är jag numera övertygad om att cykeln verkligen är av märket Stormer. 

Cykelns originalfärg har varit olivgrön, vilket syns tydligt under den svarta färgen. Den svarta färgen sitter relativt löst vilket innebär att om man tar bort den försiktigt kan spår av eventuell randning och originaldekaler komma fram.

Vid inköpet satt rester av bakskärmen fast på på ramen. Framhjulet hittades löst bland de delar som jag fick med vid inköpet. Det är något tveksamt om det verkligen är den skärmen och hjulet som är original på cykeln, men det finns rester av svart färg på skärmen, vilket betyder att den suttit monterad där då cykeln målades om för länge sen. Framtida forskning får visa hur skärmar och hjul ska se ut.

I slutet av 1800-talet rådde en cykel-boom. Allmänhetens efterfrågan på cyklar bidrog till att mängder av tillverkare/märken startades. Marknaden blev snabbt mättad och en "depression" blev följden. Hundratals märken gick under runt sekelskiftet. Det förefaller troligt att många exporterades till Europa, eftersom de inte gick att sälja i USA.

Denna cykel är bara en i raden av småmärken som gick detta öde till mötes. Enligt uppgift från den amerikanska cykelföreningen The Wheelmen fanns märket Stormer åren 1893-98. Andra källor anger 1892 som året företaget grundades. 

Det finns kataloger från år 1900 där American Bicycle Company med Albert Pope i spetsen står som tillverkare. Pope köpte upp mängder med cykelföretag runt sekelskiftet då cykelboomen dog ut och massvis med cykeltillverkare gick i konkurs. 

Jag har sett bilder på en katalog från 1899 där märket fortfarande tillhör Acme Manufacturing Co, så det mest troliga är att märket Stormer tillhörde Acme under åren 1893-1899. 

Företaget Acme tillverkade även bilar av märket Acme åren 1903-1915. Det är möjligt att man sålde cykeltillverkningen eller bara rättigheten till märket Stormer till American Bicycle Company, men behöll delar av företaget eller rekonstruerade det för biltillverkning. 

Kompletterande information hösten 2014:

Via den amerikanska cykelklubben The Wheelmen har jag köpt katalogkopior från åren 1896, 1898 och 1899. Detaljer är så lika att det råder ingen tvekan om att min cykel är en Stormer. Kedjehjulet som min cykel har användes från och med 1898 inte på Stormer längre, men däremot fortfarande på lågprismodellen Pennant. Min cykel kan dock inte vara en Pennant, då det märket hade tre skruvhål för rammärket, min har två. Troligen är därför min cykel från 1897, då 1896 års modell hade ett betydligt äldre utseende.

Enligt 1898 och 1899 års kataloger hade fälgar och skärmar "natural wood finish" vilket betyder att de var träfärgade utan bemålning. Den är därför mindre sannolikt att de bruna och randade resterna av hjul och skärmar ursprungligen tillhört min cykel.

I katalogen för 1898 fanns, förutom svart, kulörerna olivgrön och maroonröd att välja på. Den gröna kulören anges i 1899 års katalog som "Stormer olive green", en färg som tydligen starkt förknippades med Stormer. Man kan se i katalogen för 1898 att ramen hade vackra ränder och ornamenteringar i form av antingen målning och dekaler, detta var populärt på speciellt damcyklar under det sena 1890-talet. 

Framöver ska jag försöka se om det är möjligt att försiktigt ta bort den svarta färgen för att leta efter rester av dekoration. Jag letar även efter information hur hjulens nav ska se ut, förhoppningsvis lyckas jag så småningom hitta åtminstone tidsenliga nav så att cykeln kan renoveras.

Kompletterande information vintern 2015:

Jag fick ett mail en dag från en person som ville ha hjälp med att datera ett par cyklar som stod i en källare i ett hus mitt i centrala Stockholm. När jag fick bilderna häpnade jag över cyklarnas ålder och framför allt dess skick. Det rörde sig om två cyklar från sent 1890-tal, i stort sett orörda sen nya. Den ena var till min glädje en damcykel av märket Stormer. Extra glädjande var att nedanför frontmärket fanns en dekal som talade om att den var av 1898 års modell samt även modellnumret, nummer 16. Ramnumret, 71715, ligger mycket nära min egen Stormer som ju har ramnummer 75062. Cykeln är som sagt i stort sett orörd, men har blivit moderniserad med frihjulsnav av märket New Departure. Det var mycket vanligt att man moderniserade sin cykel i början av 1900-talet när frihjulsnavet slagit igenom. 

Ovanpå detta hade jag tidigare fått ett mail från en annan person som också har en Stormer damcykel, den är dock ommålad, men mycket tyder på att den också är från 1898. Den har ramnummer 82859. Jag uppskattar att man tillverkade med svenska mått mätt ganska många cyklar per år, kanske 20 000-30 000 st. Flera cyklar har alltså dykt upp, vilken får mig att tro att importen av Stormer-cyklar till Sverige var förhållandevis stor. 

Sammanfattningsvis tyder nu det mesta på att min Stormer är av 1898 års modell, trots vissa avvikelser mot katalogen för samma år. Men kataloger visar ofta inte den absoluta sanningen, förändringar kan ske under året av olika skäl. 

Normalt publicerar jag enbart bilder på mina egna cyklar, men cykeln från Stockholm är så intressant så att jag gör ett undantag: