veterancykel.se 

 

 

Kärnan 1937 dam

Märke/tillverkare: Kärnan/ Ernst O. Jönsson  AB, Helsingborg

År: ca 1937

Ramnummer: 191757

Hjul: 28", 635 mm.

Baknav: Torpedo, årtalsstämplat "37".

Skick: Orenoverat originalskick.

Tillbehör/utrustning: 


 


 


 

Fakta om cykeln:

Kärnan var en gång ett välkänt märke i vårt land, fortfarande dyker överlevande exemplar de upp då och då.  Det verkar som man var rätt duktig på marknadsföring för man ser relativt ofta reklam för Kärnan-cyklar, tex askkoppar, skyltar, annonser mm. Jag har bland annat en påkostad barometer som markerar företaget 40-årsjubileum. För mer historik m märket Kärnan, se fliken "Kärnan 1943 herr"

Damcykeln som beskrivs här är inköpt en morgon kl 6 på en veteranmarknad för många år sen. Jag hade bestämt mig för att komma tidigt, då enligt min mening de bästa fynden oftast görs medan säljarna packar upp och inte så många spekulanter kommit än.

Jag stod helt enkelt vid ingången och försökte titta i bilarnas släp om de kunde innehålla någon intressant cykel. Plötsligt kommer en skåpbil in med en cykel hängande på dragkroken. Cykeln såg gammal ut, så jag följde med raska steg efter bilen. Säljaren hann knappt komma ur bilen innan jag började studera cykeln och kontrollera navets årtalsstämpel. Vi pratade en del om den och det visade sig att det var säljaren moster som köpte den ny, hon var den enda som använt den.

Då cykeln var i bra skick för sin ålder, dock med ett krockat framhjul, frågade jag säljaren vad cykeln kostade. Han funderade en del och sedan att han ville ha 100 kr. Jag reagerade på att det var billigt, men säljaren tyckte att det var roligt att det kom till någon som var intresserad av den, summan var inte så viktigt.

Den tidigare ägarinnans namn finns instansat på en liten metallring som är monterad runt styrstolpen. Hon hette xx och bodde i xxx.

Cykeln verkar vara rätt orörd, styret är dock förmodligen bytt, denna typ av lite högre och mer bekvämt bockade styre kom på flera märken runt 1940 utifrån vad jag sett, jag tror inte typen fanns innan, men helt säker är jag inte. Det är dessutom lite för blankt för att passa in i det allmänna slitaget, så det troliga är att det är bytt.

Lackeringen är svart, så som oftast vid denna tid, med kontrastrandning på skärmar, fälgar och ornament i rött och guld. Den röda randningen ser rosa ut, men så vågad är den inte, tidens tand har gjort att kulören har blekts en hel del under decennierna. På undanskymda ställen kan man se den ursprungliga klarröda kulören bättre.

Jag faktiskt aldrig cyklat på den, men den ska väl få en chans så småningom, min fru har visat ett visst intresse för den, så när tid finns ska den få en genomgång och återigen få rulla på svenska grusvägar!