veterancykel.se 

 

 

Husqvarna 1939 herr modell 101

Märke/tillverkare: Husqvarna/ Husqvarna Vapenfabrik AB, Husqvarna.

År: ca 1939.

Ramnummer: 559476.

Hjul: 28", 635 mm.

Baknav: Novo.

Skick: Orenoverat originalskick.

Tillbehör/utrustning: 

Fakta om cykeln:

Även om jag framför allt är en stor beundrare av Nymans cyklar har jag haft en Husqvarna-cykel från 1930-talet på önskelistan i många år, designmässigt är vissa modeller riktiga höjdare. Jag har länge velat ha tag en i en herrcykel med det vackra kedjehjulet som består av bokstaven H i monogram placerat upprepade gånger i en cirkel, det tjusiga kedjeskyddet, den ornamenterade ramen och den snygga skärmmascoten i rött och blått.

Husqvarna hade vid tiden omkring 1935 en typ av ornamentering som senare ändrades till en ännu vackrare variant. Jag ville ha en cykel med den senare typen av ornamentering, den som min cykel har. Jag vet inte när den kom, men någonstans efter 1935 i alla fall.

Precis som med den tidigare varianten av ornament fanns den nya typen enbart på vissa dyrare modeller. Ramar utan ornament har i stället ett mönster lackerat på ramen, förvisso vackert, men det är något speciellt med riktiga ornament. 

Trots att jag sett hundratals gamla cyklar genom åren hade jag hittills inte stött på någon cykel med det utseende jag ville ha och som dessutom var något så när komplett och till salu. Husqvarna-cyklar från 30-talet, liksom samtida Nordstjernan, har på något vis inte lyckats komma i min väg.

Men sensommaren 2013 fick jag äntligen se en Husqvarna till salu, den fanns på ett auktionshus i Skåne. Jag konstaterade ganska snabbt att sadel, styre och handtag inte var original samt att belysningen var från 1960-talet. Trots detta köpte jag cykeln för 500 kr. Man brukar ångra det man inte köper i stället för det man köper, chansen är inte så stor att ett bra objekt kommer i min väg igen.

Skicket är väl att betrakta som ett bra renoveringsobjekt, all krom är rätt rostigt, men lackeringen är i alla fall så pass bra att man kan se ur randningen ska vara. Den var varit svart med guldrandade ornament och klarröd fyllning i dessa. Randningen har varit klarröd och guld på skärmar och fälgar. Det röda är blekt så det ser ljusrött, ja nästan rosa ut, men på vissa ställen som är mer skyddade ser man att färgen har varit starkt röd från början.

Eftersom jag inte var så kunnig på Husqvarna blev det till att plugga på. På CHF:s hemsida finns en ramnummerförteckning för Husqvarna, troligen den enda svenska cykeltillverkaren som har en sådan sparad, alla andra verkar ha gått till det runda arkivet för länge sedan. Förteckningen finns även under en egen flik på denna sida.

Ramen konstaterades vara tillverkad 1939. Med hjälp av andra entusiaster och jämförande med kataloger från 1937,1938 och 1939 kom jag fram till att sadeltypen som ska sitta på min cykel är av en speciell typ som verkar vara monterad på cyklar tillverkade av Husqvarna. Den har inte skinn som andra sadlar, utan någon slags konstmaterial, troligen pegamoid. Sadeln ser annorlunda ut med metallskoningar i hörnen , en ”söm” som delar upp sadeln i fält och fyra hål med metallskoningar placerat som en romb i mitten av sadeln. Det är samma sadeltyp som sitter på min Rambler 1939, se flik.

Pakethållaren är intressant, den är av originaltyp, vilket jag ska vara glad för enligt en nestor på Husqvarna-cyklar som jag känner, då de bara tillverkades ett par år och är idag mycket svåra att hitta.

Nu håller jag på att ta reda på hur styret och styrstolpen ska se ut, det verkar vara förvillande likt de som Nymans använde. Handtag ska letas upp, de ska troligen vara av en gummimodell som är sållsynta. Ringklockan saknas tyvärr också, även den verkar knepig att hitta, har inte ens sett en sådan i verkligheten, så det kan bli en utmaning.

Ramblern från 1939 har samma styre och stolpe som jag sett på en annan samtida Husqvarna, så jag tror mig var rätt säker på hur de ska se ut.

Troligen kommer jag att renovera den framöver, men innan jag börjar med det ska jag samla ihop alla delar som behövs för att göra den så nära originalskick som möjligt. Att börja renovera utan att ha alla delar och tro att man ska hitta dem efterhand är dömt att misslyckas, det slutar bara med att objektet blir liggande och aldrig klart. Risken ökar för att delar försvinner och man glömmer hur vissa delar var monterade och hur cykeln ska se ut.