veterancykel.se 

 

 

Drott 1938 dam turistracer

Märke/tillverkare: Drott/ Velocipedaktiebolaget Lindblads, tillverkad av Nymans Verkstäder, Uppsala.

Årca 1938.

Ramnummer: 1048877.

Hjul: 28", 635 mm, kromade med mittrand i ramens färg.

Baknav: Torpedo, årtalsstämplat "38".

Skick: Orörd lackering och förkromning, sadel, styre mm utbytt.

Tillbehör/utrustning: Bosch strålkastare och dynamo.


 

Fakta om cykeln:

Drott var ett märke som tillhörde Velocipedaktiebolaget Lindblads i Stockholm, mest känd för märket Crescent. 

Lindblads hade sitt ursprung i företaget Amerikansk Cycle Import som startades 1897 i Stockholm av August Lindblad och Eli Pettersson, båda tidigare väl förtrogna med cykelbranschen, då de sålde importerade cyklar sedan tidigare i sina respektive företag.

Huvudsakligen importerade man amerikanska cyklar, varav Crescent var den mest kända. Flera andra amerikanska och tyska märken importerades, exempelvis  Gauthiod, Svithiod (betyder Sverige på isländska) och Astrid.  

Efterhand hade man ett flertal svensktillverkade märken, speciellt ju senare i tiden man kommer. Exempel på senare märken som sannolikt var svensktillverkade är Radix, Reo och Blixt. Namnet Blixt användes senare även på lättviktare, motorcyklar och mopeder tillverkade av Nymans Verkstäder i Uppsala och sålda av Lindblads.

Omkring 1910 gick Eli och August skilda vägar och bolaget döptes om till Velocipedaktiebolaget Lindblad. Det förelåg förmodligen ingen ovänskap mellan de två forna kompanjonerna, jag har en katalog från 1913 där märket Eli, som var Eli Petterssons egen märke, såldes sida vid sida med Crescent, så förmodligen fortsatte samarbetet på något sätt.

1931 överläts tillverkningen av Crescent till Nymans Verkstäder. Lindblads blev nu enbart en försäljningsorganisation och inte längre någon tillverkare.

Enligt vissa källor kom märket Drott 1911. Jag vet i alla fall att Crescent, Gauthiod och Drott såldes parallellt 1914. Ordet Drott är ett gammalt ord för härskare eller konung, jämför med ordet drottning. Drott var förmodligen tänkt som ett lågpriskomplement till Crescent-cykeln som sedan runt 1908 var svensktillverkad. 

När märket försvann är för mig inte helt klart, men Drott fanns kvar åtminstone en bit in på 40-talet. De senare årsmodellerna verkar vara rätt sällsynta.

Anledningen till att Drott försvann som märke kan har varit flera, mina teorier är bland annat att Nymans tyckte att märkesportföljen blivit allt för stor och att Drott spelat ut sin roll. Märket som var tänkt som en lågpriscykel från början var lika påkostat som t ex samtida Crescent eller Hermes. Det blev kanske för dyrt med ett lågprismärke som hade egna detaljer. Crescent var ett mycket stort märke vid denna tid. Drotts försäljning var troligen blygsam jämfört med Lindblads totala cykelförsäljning och kanske därför inte lönsamt att ha kvar längre.

Framtida forskning kanske kan avslöja vilket år som Drott för alltid somnade in. Kanske har du sett någon Drott eller katalog, i så fall får du gärna höra av dig!

Cykeln i fråga är av modell damturistracer. Det är en hybrid mellan en helracer som inte har onödiga tunga delar och en standardmodell som kanske inte är helt optimal om man ska åka långt och fort. Alltså något mittemellan, en cykel med sportig framtoning med vardagspraktiska inslag som skärmar och pakethållare.

Turistracern har bockstyre, sportigare ram, fälgbroms fram, kedjeskydd och kedjehjul från herrmodellen, kromade fälgar med mittrand i ramens färg, och i vissa fall racersadel  och racerpedaler. 

Det var extra populärt med turistracermodeller åren runt 1938  en anledning kan vara att man fick lagstadgad semester på två veckor. Cykeltillverkarna utnyttjade detta genom att framhäva semester med cykeln som idealiskt. 

Den har dock blivit ”civiliserad”, det vill säga delvis ombyggd till en standardcykel vilket är ett vanligt öde för en turistracer. När nyhetens behag lagt sig och racersäsongen var slut, så var nog en turistracer inte så praktisk att åka iväg och köpa mjölk med i den grå vardagen. Därför byggdes de ofta om med standardstyre och borttagen fälgbroms och standardpedaler.

Cykeln är mycket vacker med ornamenterad ram, egen modell av kedjehjul med kungakronor i en cirkel, påkostad skärmmascot och samma nav, sadel, pedaler mm som sina märkesbröder inom Nymanskoncernen. Observera även vingdekalen på sadelramröret och bakskärmens vitlackerade ände, denna dekal är en symbol för Lindblads, den användes även av Crescent som många säkert noterat.

Historien om just denna cykel är tyvärr kort, jag köpte den på en veteranmarknad år 2003, säljaren hade i sin tur köpt den på auktion.  En del intressanta spår om tidigare ägare finns på cykeln, placerad runt styrstolpen finns en metallring med en inskription med en tidigare ägarinnas namn, kanske den första, hon hette Sonja Axelsson och bodde på Hallingsgatan i Malmö. 

Motsägelsefullt är nummerskylten bak, så vitt jag vet användes vit nummerskylt med svarta siffror inte i Malmö. Möjligen har cykeln följt med till någon annan stad som om flyttgods, men det troligaste är väl att någon skruvat på det i efterhand.

Tyvärr är de saknade turistracerdelarna mycket svåra att hitta, men när de dyker upp ska cykeln återställas till originalutförande. Cykeln är så pass fin och trevligt patinerad att omlackering vore synd, den är underbar i sitt lagom slitna bruksskick.