veterancykel.se 

 

 

Crescent 1935 herr modell 175

Märke/tillverkare: Crescent/ Velocipedaktiebolaget Lindblads, tillverkad av Nymans Verkstäder, Uppsala.

År: ca 1935.

Ramnummer: 699281.

 Hjul: 28", 635 mm.

Baknav: Torpedo, årtalsstämplat "35".

Skick: Orenoverat originalskick, förutom frontmärke och skärmmascot som förnicklats om av mig.

Tillbehör/utrustning: Samtida lykta av märket Rex och dynamo av märket Radsonne.

Fakta om cykeln:

Cykeln är köpt via annons av en privatperson i Stockholm 2010. Han hade ägt den sedan tidigt 80-tal och använt den som sin brukscykel. Trots det är det ganska välbevarad för sin ålder.

Vid inköpet fattades originalsadeln, men efter att fotona togs ringde föregående ägare och berättade att han hittat den, så nu är rätt sadel med Lindblads typiska vinglogotyp monterad. Se bilden där pakethållaren är monterad, där är även originalsadeln med.

Eftersom sadeln är av racertyp, så innebär det att cykeln är en halvracer. I 1935 års katalog verkar den enda skillnaden mellan en standard promenadcykel och en halvracer vara just sadeln. På standardcykeln är av den av modell hammock. På senare års cyklar brukar halvracern, förutom racersadel, ha annan typ av fälg, s.k Endrick-fälg.

1935 var första året för de tuffa stänkskärmarna som är breddade i sidornas nederdel, liknande Indianmotorcyklar från 20-talet.  De fanns tillgängliga på Crescent, Hermes och Vega-cyklarna, kanske även på fler Nymanstillverkade cyklar. Troligen slutade man med dessa skärmar efter några få år, man ser dem inte på cyklar tillverkade efter 1939.

Notera att, förutom den vanliga randningen på skärmarna, är även den breddade delen av skärmen fint randad. Crescent hade under många år vackra dekaler i form av "pilar" i guld, svart eller vitt, beroende på utförande och årsmodell, applicerade på ramrören och skärmarna.

De fina dekalerna i form av gröna vingar sadelramröret och bakskärmen satt på märken som Velocipedaktiebolaget Lindblads ägde, bl.a Crescent och Drott.

1935 var första året för Crescent skärmmascot, troligen den enda modellen i Sverige som bestod av två delar. Observera även hävarmsmuttrarna på hjulen som är originalmonterade, dessa fanns åren 1934-39, sedan ersattes de med kupolmuttrar.