veterancykel.se 

 

 

Crescent 1929 dam modell 172

Märke/tillverkare: Crescent/ Tillverkad av Velocipedaktiebolaget August Lindblads i Stockholm.

Årca 1929.

Ramnummer: LC 5918.

Hjul: 28", 635 mm.

Baknav: Torpedo, årtalsstämplat "28".

Skick: Orenoverat originalskick.

Tillbehör/utrustning: 

 

Fakta om cykeln:

När man ser en cykel som är i ovanligt fint skick för sin ålder fantiserar man över hur och var den stått för att klara sig så bra. En cykel av dagens modell kan vara slutkörd och rostig på ett par år, hur kommer det sig då att en 85 år gammal cykel kan se så fin ut? Flera generationer av ägare måste förmodligen förvarat den på ett varmt och torrt ställe decennium efter decennium. Den måste dessutom ha undgått personer som kanske, om de fått tag i den, betraktat den som ett ordinärt bruksföremål och sedan kanske låtit den stå ute i ur och skur. Tankarna snurrar i huvudet utan svar. Denna cykels historia är inte känd och är troligen för alltid borta då den kommer från ett dödsbo.

Den är inköpt i december 2013 från en nedlagd cykelaffär i Gnosjö, tillsammans med en mycket fin Husqvarna från 1955, se annan flik. Cykelns modellnamn är nr 172. Det är en standardmodell som levererades enbart i svart och utan ornament som de utsirade muffarna på ram och gaffel kallades för .

Eftersom Torpedo-navet är daterat 1928 är det en god ledtråd till ungefär när den är tillverkad. Jag har jämfört Crescents kataloger från 1928 och 1929 och respektive modell 172. 1928 års modell har en sadel som kallas ibland för Hunter-modell. Denna modell består av en träbotten och tagelstoppning som sedan är skinnklädd och försedd med ett stort hål i mitten. Sadeln på min cykel och som avbildas i katalogen från 1929 består av ett fjäderställ med fyra bakre spiralfjädrar och ostoppat sadelläder i ett stycke. Vilket märke som sadeln har anges inte i 1929 års katalog, men jag har en Crescent herrcykel från 1932 som har sadel av märket Lepper vilket är samma sadeltyp som visas i 1932 års katalog. Det är samma märke och modell som även damcykeln har och som avbildas i 1929 års katalog. Därför är det troligt att det är originalsadeln.

Bakreflexen som avbildas i katalogen från 1928 är speciell. I stället för den traditionella kulformen har den räfflor i själva huset. 1929 gick man, enligt katalogbilden, över till det välbekanta kulformade kattögat. 

1929 var första året Crescent hade ornament, dvs sirliga muffar på ramen, då enbart på lyxmodellen. 1930 var första året alla standardcyklar hade denna vackra utsmyckning. Detta bekräftar att den är äldre än 1930. Cyklar är ganska ofta tillverkade året efter navets datering, enligt min uppfattning. Avsaknaden av ornament, sadeln och reflexen ger en stark indikation på att den är från 1929.

De som kostade på sig lyxmodellen kunde förutom ornament få ramen i någon av de kulörta färgerna orange, blågön eller röd. Skärmar och fälgar var dock svarta som på standardmodellen. På vissa sportmodeller och även senare års lyxmodeller var fälgar och skärmar lackerade i träimitation.

Trots att min cykel är av standardmodell är den mycket vacker och påkostad, randningen är detaljerad och elegant utförd med mycket tunna linjer. Kedjeskyddet är av tjock gjuten aluminium. Cykeln kostade 185 kr när den var ny, en summa som idag motsvarar ungefär 5000 kr. Men det går inte att jämföra pengar rakt av, många yrken var inte rena löneyrken, folk på landet levde fortfarande av självhushåll och inte primärt av monetära inkomster. Om man räknar cykelns pris procentuellt mot årsinkomsten så var 185 kr en betydande summa. En cykel var fortfarande något av en statuspryl, även om den vid den här tiden allt mer blivit ett bruksföremål för gemene man. 

Cykeln har Lindblads karaktäristiska och aningen mystiska ramnummer med bokstäver och siffror instansat under vevpartiet. Ramnumren på Lindblads cyklar består ibland av en lång nummerserie, som på en Crescent 1925 jag har. Vissa Lindblads-tillverkade cyklars ramnummer består av bokstaven L följt av en annan bokstav och sedan ett nummer som kan vara både kort och långt. Jag har sett/hört talas om ramnummer LC, LE, LF etc. Min damcykel har ramnummer LC 5918.

Möjligen kan den andra bokstaven ha något med årtal att göra, för på två andra Crescent-cyklar från 1929 som jag äger är ramnumren med bokstäverna LC. Det kan vara så att bokstaven A står för året 1927 och sedan löpande, det vill säga 1928=B, 1929=C, 1930=D, 1931=E och 1932 =F. Jag äger även en välbevarad Crescent som jag tror är från 1932 som har LF i ramnumret. Men detta system är bara en hypotes från min sida, varför man skulle börja på A just 1927 har jag ingen förklaring på. Vad numren egentligen betyder kanske man aldrig får reda på.

En trevlig och ovanlig sak med cykeln är handtagen. De är mycket fina, så fina att jag först misstänkte att de kunde vara utbytta. Men de förnicklade beslagen hade fin slitet patina och verkade vara orörda. Handtagshylsan är av trä som klätts med mönstrad celluloid, en konstruktion som är mycket ömtålig. Handtagsmönstret är schackrutigt och detaljerat i sitt utförande. Jag jämförde handtagen med mina andra samtida Crescent-cyklar. De handtagen är i mycket dåligt skick, men man kunde se rester av celluloid med exakt samma mönster. Det fanns massvis liknande mönster på handtagen förr, chansen att hitta nya likadana är nog mycket liten. Med tanke på det specifika mönstret är jag övertygad om att handtagen är original, vilket man ska var oerhört tacksam för.

Vid inköpet var en karbidlampa monterad, men jag planerar att montera tidsenlig elektrisk belysning av märket Bosch på cykeln, det gör sig bättre på en sen 20-talare då elektrisk belysning började slå igenom på allvar. Däcken som satt på är av modernare typ, men det skämmer inte utseendet så mycket, så de får vara kvar.